divendres, 21 de desembre del 2012

Les quatre metàfores

L'altre dia a classe de GTIC van estar parlant del professors Charles Crook i del seu llibre titulat "Ordenadores i aprendizaje colaborativo".
En aquest llibre, l'autor parla de quatre metàfores que existeixen en l'aprenentatge dels ordinadors. 
Són aquestes:
- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
- La metàfora de la  construcció: l'ordinador com a alumne
- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
- La metàfora de la  caixa d'eines: l'ordinador com a eina

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor:
Fa referència al procés tradicional  d'ensenyament-aprenentatge, en que l'ordinador fa de tutor davant del nen i l'avalua. 
N'és un exemple el programa JClic o Entrena't per llegir:


La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne:
En aquesta, es centra totalment en l'alumne on és ell qui controla l'ordinador. Parlem llavors d'un aprenentatge autònom on el nen descobreix, inventa i crea els seus coneixements. En aquest mètode, el professor passa a un segon pla i té un paper de recolzament cap a l'alumne, en comptes d'ensenyar els continguts al nen com seria el mètode tradicional. 
Un exemple d'aquest mètode és el programa Logo, aquest és un llenguatge nou de programació on es poden crear de manera fàcil històries o jocs interactius que després poden ser compartits a la xarxa per la resta d'usuaris, per tant podem dir que Logo és un programa 2.0.
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador:
Una evolució dels sistemes tutorials són els simuladors. Un exemple simulació el trobem al programa CrayonphysicsEn aquest simulador, l'usuari interactua amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat intentant que la bola no caigui. A continuació us deixo un vídeo perquè entengueu millor aquest programa:



A part d'aquest també existeixen d'altres com: Doctora xinxeta

La metàfora de la  caixa d'eines: l'ordinador com a eina:
Es la més utilitzada avui en dia, i s'hauria d'ensenyar als infants a gestionar la informació amb aquest tipus d'eines per al treball.

ACTIVITAT A REALITZAR:
Buscar exemple de pàgines webs on s'apliqui les metàfores explicades anteriorment.





Webs consultades;
http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada